- W przedszkolu do każdego dziecka podchodzimy jako do istoty niepowtarzalnej, dostrzegając jego zdolności i starając się je rozwijać.
- W szczególny sposób uwrażliwiamy dzieci na otaczające nas piękno i piękno w każdym człowieku. Poprzez liczne zajęcia artystyczne: plastyczne, techniczne, muzyczno-ruchowe, teatralne, poznawanie kultury regionalnej i środowiska społeczno-przyrodniczego, dzieci wyrażają swe wewnętrzne bogactwo i rozwijają swoje zainteresowania.
- Dobrze przygotowany zespół pedagogiczno - wychowawczy, tworzy środowisko, w którym dzieci czują się przyjęte i kochane. Starając się odpowiadać na ich potrzeby, wybieramy w naszej pracy różnorodne formy wspierania rozwoju dziecka.
SWOJĄ PRACĘ OPIERAMY PRZEDE WSZYSTKIM NA:
- Miłości do dziecka, która przejawia się w różnorakich okolicznościach: w trosce o zdrowie duszy i ciała, dbałości o naukę, wyrozumiałości, miłości nie wykluczającej stanowczości.
- Szacunku dla dziecka, który realizujemy poprzez: codzienne życzliwe i serdeczne przyjęcie, postawę wzbudzającą zaufanie u dzieci, dostrzeganie każdego dziecka, życzliwe spojrzenie, które zauważa przede wszystkim pozytywy. Atmosferze radości i swobody, którą staramy się stwarzać poprzez pozostawianie dzieciom swobody w wyborze zabaw, przyjazne rozmowy i pożyteczne rady.
PODSTAWA PRAWNA:
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
- Statucie Przedszkola Sacré Coeur,
- Rozporządzeniu MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (DZ. U. NR 168, poz 1324).
WIZJA PRZEDSZKOLA
Cele ogólne:
- Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka.
- Dziecko jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie co najmniej podstawy programowej.
- Procesy zachodzące w przedszkolu zapewniają rozwój jego podmiotów.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
- Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju.
- Przedszkole monitoruje i doskonali efekty swojej pracy, Dzieci rozumieją i szanują podstawowe wartości, ogólnoludzkie i chrześcijańskie. Znają swoją godność Dziecka Bożego i potrafią wyrazić wiarę w Boga w modlitwie oraz w codziennych sytuacjach życiowych.
SYSTEM WSPIERANIA ROZWOJU DZIECKA
Przedszkole:
- Realizuje swoje zadania opiekuńczo- wychowawcze i dydaktyczne, w oparciu o założenia podstawy programowej oraz programy indywidualne, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanków,
- Prowadzi systematyczne obserwacje i diagnozy pedagogiczne, służące rozpoznaniu potrzeb, możliwości i sytuacji społecznej dziecka, oraz zainteresowań wychowanków.
- Informuje rodziców lub opiekunów o zauważonych postępach dziecka i ewentualnym podjęciu interwencji specjalistycznej,
- Współpracuje z poradnią psychologiczno - pedagogiczną oraz poradnią logopedyczną,
- Uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunek i zakres działań wychowawczych w pracy z dzieckiem,
- Wychowuje w duchu katolickim poprzez ukazanie dzieciom prawd wiary i doprowadzenie do osobistych doświadczeń towarzyszących spotkaniem z Bogiem,
- Towarzyszy dziecku w drodze życia i wspomaga go w tworzeniu jego własnej, niepowtarzalnej osobowości w oparciu o wartości chrześcijańskie,
- Pomaga dziecku w kształtowaniu w nim postawy człowieka uczciwego, prawego, dobrego, szanującego siebie i innych, pamiętającego, że najwyższą wartością jest Bóg,
- Zapobieganie kształtowaniu się złych nawyków i przyzwyczajeń, a wyrabianiu dobrych
- Pozwalanie na ponoszenie konsekwencji dokonywanych przez dzieci wyborów oraz uświadamianie, iż każdy ma prawo do popełniania błędów, które powinien wykorzystywać do stawania się lepszym człowiekiem.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy. Wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele:
- Przekazują informacje o dziecku, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
- Zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności,
- Dzielą się swoimi doświadczeniami na stronie internetowej przedszkola oraz w corocznie wydawanym biuletynie przedszkolnym,
- Zapoznają rodziców z realizowanym programem, koncepcją i planem pracy,
- Tworzą gazetki dla rodziców w holu przedszkola,
- Udostępniają książki z biblioteczki przedszkolnej,
- Organizują spotkania i szkolenia dla rodziców,
- Wspierają rodziców w celu osiągnięcia gotowości podjęcia nauki w szkole przez dziecko.
W miarę możliwości przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Obejmuje ona m.in.:
- rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,
- rozpoznawanie przyczyn trudności dziecka,
- wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka,
- rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców
Dodatkowo, rodzice są aktywnie włączani w życie społeczności przedszkola poprzez:
- Udział we wspólnych Mszach Św.,
- Pomoc w organizacji uroczystości i imprez przedszkolnych, festynów,
- Udział w zajęciach otwartych,
- Sprawowanie opieki podczas wycieczek,
- Aktywny udział w corocznie wystawianej bajce dla dzieci.
W przedszkolu prężnie działa Rada Rodziców, wspierająca działalność placówki. Rodzice są naszymi sojusznikami, a nasze działania są skoordynowane i spójne.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Współpraca ze środowiskiem lokalnym sprzyja rozwijaniu cech kreatywnych u dzieci. Jest okazją do nauki gościnności i dobroci. Stwarza również sposobność do rozwoju duchowego oraz społeczno – emocjonalnego. Dlatego też nasze przedszkole prowadzi:
- spotkania integracyjne z innymi placówkami oświatowymi,
- współpracę z poradnią psychologiczno - pedagogiczną,
- spotkania z ludźmi różnych zawodów, szkołami podstawowymi, instytucjami: Pocztą, Policją, strażą pożarną, Muzeum Okręgowym, Biblioteką, apteką, teatrem.
Przedszkole buduje swój wizerunek jako placówki przyjaznej dzieciom i rodzicom oraz środowisku lokalnemu, będąc także miejscem w którym pielęgnowane są tradycje regionalne i postawy patriotyczne. Przedszkole bierze udział :
- w organizowanych na terenie miasta przedsięwzięciach kulturalnych (ubieranie choinki na Rynku w Tarnowie, obchody słodkich urodzin miasta itp.);
- odwiedzają Nas również przedstawiciele Gminy Miasta Tarnowa z okazji Święta Flagi oraz corocznie, 6. grudnia wręczają dzieciom słodkie upominki od Mikołaja.
Dzieci z naszego przedszkola często biorą udział w:
- konkursach, festiwalach i przeglądach, organizowanych przez inne placówki oświatowe.
My sami także jesteśmy organizatorami
- „Konkursu Piosenki wiosennej”, który na trwałe wpisał się w naszą tradycję.
Inne wypracowane przez nas tradycje, to:
- Grillowanie w ogrodzie przedszkolnym,
- Pasowanie na przedszkolaka,
- Sadzenie i wykopki ziemniaków,
- Czas Adwentu
- Mikołajki,
- Wspólne kolędowanie,
- Wigilia
- Bal karnawałowy,
- Okolicznościowe Msze Święte,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi,
- Wycieczki integracyjne z rodzicami,
- Wycieczki integracyjne wszystkich pracowników przedszkola,
- Święto Rodziny,
- Dzień Dziecka
SYLWETKA ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole:
- posiada:
-motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
-umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
- umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- umiejętność twórczego rozwiązywania zadań,
- odpowiedni poziom samodzielności,
- gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
-podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym; - przestrzega:
- praw innych ludzi,
- zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasad kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm; - dostrzega i szanuje:
- potrzeby innych ludzi,
- odmienne postawy, przekonania, upodobania,
- symbole narodowe,
- środowisko naturalne; - nie obawia się:
- występować publicznie,
- dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu,
- prosić o radę lub pomoc.