Proces adaptacji dziecka w przedszkolu - Harmonogram oraz wskazówki dla Rodziców!
16-08-2021
ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
Dobro i bezpieczeństwo dziecka są priorytetami w naszej pracy.
Ze swej strony zapewniamy Państwa o naszym zaangażowaniu i wsparciu w procesie adaptacji Państwa Pociech oraz w ich wychowanie i wszechstronny rozwój.
Połowa sukcesu w adaptacji malucha do przedszkola to przekonanie rodziców, że przedszkole jest najlepszym środowiskiem stymulującym jego rozwój.
Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej zależy w pewnej mierze od akceptacji i pozytywnego nastawienia rodziców.
Ten wyjątkowy czas, aby mógł przebiegać pomyślnie wymaga współpracy rodziców i nauczycieli, do której Państwa zapraszamy.
TYDZIEŃ ADAPTACYJNY W PRZEDSZKOLU: 25.08.2021 (środa) - 31.08.2021 (wtorek)
Dotyczy wyłącznie nowoprzyjętych dzieci.
I. 25.08.2021 r. (środa)
- 9.00-10.00 - dowolna zabawa dzieci z rodzicami i nauczycielami, poznanie przedszkola.
- 10.00-11.30 - zabawy z rodzicami i z dziećmi prowadzone przez nauczyciela
II. 26.08.2021 r. (czwartek)
- 9.00-10.00 - dowolna zabawa, poznawanie pomieszczeń przedszkola
- 10.00-11.30 - zabawy z rodzicami i z dziećmi prowadzone przez nauczyciela
III. 27.08.2021 r. (piątek)
- 9.00-9.30 - dowolna zabawa
- 9.30-11.30 - zabawy z dziećmi prowadzone przez nauczyciela.
- 10.00 - prelekcja dla Rodziców na temat „Moje dziecko w przedszkolu”
IV. 30.08.2021 r. (poniedziałek)
- 9.00-10.00 - dowolna zabawa (w miarę możliwości bez rodziców)
- 10.00-11.30 - zabawy z dziećmi prowadzone przez nauczyciela. Rodzice w tym czasie uczestniczą w II cz. prelekcji na temat „Moje dziecko w przedszkolu”
V. 31.08.2021 r. (wtorek)
- 9.00-10.00 - dowolna zabawa (bez rodziców)
- 10.00-11.30 - zabawy z dziećmi prowadzone przez nauczyciela
Serdecznie zapraszamy!
WARTO PAMIĘTAĆ:
- W domu dobrze jest rozmawiać z dzieckiem na temat przedszkola, o pozytywnych jego stronach i wyjaśnić dziecku dlaczego powinno chodzić do przedszkola. Należy pokazywać dziecku przedmioty, które zabierze ze sobą do przedszkola np. kołderkę, buciki, ubranie tak, aby umiało je rozpoznać.
- Nie pokazywać zdenerwowania i niepokoju w obecności dziecka, starać się zredukować inne stresy niezwiązane z przedszkolem.
- Nauczyć dziecko kilku technik opanowywania stresu, należą do nich: głębokie oddychanie, myślenie o czymś przyjemnym, wykonanie kilku ćwiczeń ruchowych.
- Pozwolić dziecku uczestniczyć w przygotowaniach do przedszkola (wspólne zakupy wyprawki)
- W domu wprowadzić kilka zasad i wspólnie z dzieckiem starać się je przestrzegać.
- Przyzwyczaić dziecko do samodzielności (jedzenie, ubieranie, korzystanie z toalety), nie wyręczajmy go we wszystkim.
- Odzwyczaić dziecko od smoczka, pampersów, picia z butelki. Przyzwyczaić do jedzenia urozmaiconych potraw.
- Jeżeli dziecko do tej pory nie rozstawało się z rodzicami to warto na kilka godzin pozostawiać go pod opieką bliskich osób, bowiem w przeciwnym razie przedszkole będzie kojarzyło się mu z pierwszym rozstaniem.
- Należy opowiadać dziecku co Państwo będą robić wtedy kiedy dziecko będzie w przedszkolu. Jest to ważne, aby dziecko wiedziało, że ono chodzi do przedszkola, a w tym czasie rodzice pracują lub wykonują czynności domowe niezbędne dla wspólnego dobra rodziny.
- Po dziecko trzeba przychodzić punktualnie, tak jak wcześniej się z nim umówiliśmy np. po podwieczorku. Kiedy przychodzimy po dziecko witajmy je z uśmiechem. Stosować jak najwięcej pochwał za to, że dziecko dzielnie sobie radzi w nowej sytuacji. Nie zmuszać dziecka do tego, by od razu opowiadało o tym, co wydarzyło się w przedszkolu.
- Zwracać uwagę na poprawne wzorce wymowy. Mowa dziecka rozwija się od urodzenia do 6. roku życia. Należy pamiętać o prawidłowych wzorach wymowy, pomimo, że dziecko używa zdrobnień i swojego nazewnictwa. Pozwoli to na szybsze opanowanie prawidłowej wymowy przez dziecko.
- Trzeba zostawić w szatni dodatkowe ubrania. Dziecko powinno o tym by wiedzieć, że gdy pobrudzi lub zmoczy ubranie, może przebrać się w czyste.
- Jeżeli dziecko przy rozstaniu z mamą płacze, postarajmy się żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata, babcia lub inny członek rodziny (rozstanie z nimi jest często mniej bolesne).
- Pożegnanie powinno odbywać się z uśmiechem, bez łez i smutnych spojrzeń, bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Pożegnanie powinno być krótkie: uśmiech, buziak i pa-pa. Nawet jeżeli bardzo chcemy to nie wchodźmy do sali, oszczędźmy żalu i smutku pozostałym dzieciom.